БЛОГ

Прочетете последните финансови новини от нашия Блог.

Разликата между счетоводство и финансов мениджмънт

02.06.2025
management

В България много фирми използват счетоводни кантори за извършване на счетоводната отчетност вместо да използват свой собствен счетоводен отдел. Това се прави най-вече по финансови причини, тъй като ползването на счетоводна фирма е в пъти по-евтино от поддържането на счетоводен отдел. Разбира се, има и обективни причини – документооборота на една малка фирма не предполага работа на счетоводител на 8 или 4-часов работен ден.

Управителите на фирми, които ползват външни счетоводни услуги обикновено не правят разлика между счетоводната отчетност и финансов мениджмънт. Те поставят изисквания пред счетоводните кантори за извършване и на елементи (или изцяло) на услуги, присъщи на финансовия мениджмънт. От своя страна, счетоводните фирми предлагат различни цени на своите услуги в зависимост от това дали те предлагат и услуги характерни за финансовия мениджмънт. Това не се разбира от ползвателите на счетоводни услуги и те трудно се ориентират в избора си на подходяща счетоводна къща. Настоящата статия има за цел да изясни съдържателно разликите между тези две понятия.

Счетоводната отчетност и финансовият мениджмънт са тясно свързани, но изпълняват различни функции в една организация. Ето основните разлики между тях:

Счетоводна отчетност:

Основна цел: Събиране, обработка, обобщаване и представяне на финансова информация за минали събития. Тя се фокусира върху точното записване и класифициране на финансови транзакции.

Фокус: Минало и настояще. Създава исторически преглед на финансовото състояние и резултати на фирмата.

Потребители на информацията: Външни (инвеститори, кредитори, данъчни власти) и вътрешни (мениджмънт).

Регулиране: Строго регулирана от законови (Закон за счетоводството) и счетоводни стандарти (например Международни счетоводни стандарти, Национални счетоводни стандарти).

Основни дейности:

  • Класифициране на стопанските операции (контировка).
  • Записване на счетоводни операции (дебитиране и кредитиране).
  • Съставяне на финансови отчети (счетоводен баланс, отчет за приходите и разходите, отчет за паричните потоци, отчет за собствения капитал).
  • Спазване на данъчни и други регулаторни изисквания.

Финансов мениджмънт:

Основна цел: Вземане на финансови решения, насочени към бъдещето, за постигане на целите на организацията (максимизиране на стойността, рентабилност, ликвидност и др.).

Фокус: Бъдеще. Използва историческа и текуща финансова информация за прогнозиране и планиране.

Потребители на информацията: Основно вътрешни – мениджмънта на всички нива.

Регулиране: По-слабо регулиран, но се влияе от пазарни условия и бизнес етика.

Основни дейности:

  • Финансово планиране и бюджетиране.
  • Управление на оборотния капитал (парични средства, вземания, запаси).
  • Инвестиционен анализ и вземане на решения за дългосрочни инвестиции.
  • Финансиране (избор на източници на капитал).
  • Управление на риска.
  • Финансов анализ и контрол на ефективността.

Връзката между счетоводната отчетност и финансовия мениджмънт:

Счетоводната отчетност предоставя суровите данни и обобщената информация, върху която се основава финансовият мениджмънт за вземане на информирани решения. Финансовите мениджъри използват финансовите отчети и други счетоводни данни, за да анализират минали резултати, да оценяват текущото финансово състояние и да прогнозират бъдещи тенденции. На базата на този анализ те планират, контролират и вземат решения за ефективното управление на финансовите ресурси на компанията.

Ръководителите на фирмите, които използват външни счетоводни услуги имат нужда и от счетоводна отчетност и от финансов мениджмънт. Затова много често те изискват от счетоводните кантори да изпълняват и функциите присъщи на финансовия мениджмънт. Те изискват специфични справки за финансовото състояние на фирмата, разработка на бизнес план във връзка с получаване на кредит от търговска банка, искат съвети свързани с бъдещи инвестиционни проекти и други. За ръководителите на тези фирми всички тези услуги са счетоводни, тъй като не правят разлика между счетоводство и финансов мениджмънт.

Конкретни казуси:

  • Ако във фирмата се прави данъчна проверка или ревизия счетоводната фирма е длъжна да подаде необходимата счетоводна информация, но тя не е длъжна да обяснява защо и как се е формирала тази информация. Това може да обясни само управителят на фирмата.
  • Ако фирмата желае да получи кредит от търговска банка, счетоводната кантора е длъжна да предостави цялата информация за миналите периоди, която банката изисква. Но, ако се изисква разработката на бизнес-план, това не е задължение на счетоводната фирма. Някои счетоводни кантори го предлагат и вършат, но срещу допълнително заплащане.
  • Ако фирмата желае да получи информация за своите вземания от клиенти или паричните си наличности по каса – това е ангажимент на счетоводната фирма да предостави необходимите данни. Но, ако фирмата желае да понижи наличните си средства по каса, това не влиза в задълженията на счетоводната фирма.
  • Ако фирмата желае да получи информация за налични запаси от материали, стоки или готова продукция – да, това счетоводната фирма е длъжна да предостави. Но, как да се управляват материалните и стокови запаси – това е функция на финансовия мениджмънт и за изпълнение на тази функция е необходимо допълнително заплащане.
  • Ако фирмата желае да получи информация за приходите и разходите по отделни обекти – да, това е ангажимент на счетоводната къща. Но, ако управителите имат нужда от анализ на ефективността на отделните обекти и контрол върху разходните центрове – това не е ангажимент на счетоводната фирма.

Някои счетоводни кантори предлагат и елементи на финансовия мениджмънт, но цените на счетоводните услуги са по-високи в сравнение с масовия вариант за предлагане стандартни счетоводни услуги.

Ако използваме прийомите на образното мислене:

  • Счетоводната отчетност е „езикът на бизнеса“, който описва финансовото състояние и резултати.
  • Финансовият мениджмънт е „навигаторът“, който използва тази информация, за да насочва компанията към нейните финансови цели.

Коректните отношения между фирми и счетоводни кантори предполагат да се прави разлика между функциите на счетоводството и финансовия мениджмънт и когато се договарят цените в договорите тези функции ясно да се дефинират и отчетат. В противен случай са налице необосновани очаквания или недооценена реализация.