Дропшипингът е бизнес модел, при който търговецът не държи на склад стоките, които продава. Вместо това, когато се направи поръчка от клиент, търговецът купува продукта от трета страна и го изпраща директно на клиента. Така търговецът никога не вижда и не съхранява стоката.
Предимства на дропшипинга:
- Ниски начални разходи: Не е необходимо да купувате стока предварително.
- Лесно стартиране: Не се изисква управление на склад и логистика.
- Гъвкавост: Можете да продавате широка гама от продукти.
Недостатъци на дропшипинга:
- Нисък контрол върху инвентара и качеството на продуктите.
- Малки маржове: Конкуренцията е висока и цените са ниски.
- Възможни проблеми със забавени доставки.
Счетоводна отчетност
Ако търговецът е фирма регистрирана в България и е установила взаимоотношения с производители от чужбина. На първо място, преди още да започне дейността си той трябва да се регистрира по ДДС, като най-добрият вариант е на основание чл. 100 от ЗДДС или иначе казано регистрация по желание. Съществуват няколко разновидности на Дропшипинг търговията, които са сходни по между си, подчиняват се на горепосочената рамка, но имат и специфични особености. Основните от тях са два:
Вариант Първи
Вариант Първи е тогава, когато търговеца реално не купува стоката от производителя и след това да я продава на клиента, а по-скоро е един вид посредник при сделката. В този случай той рекламира стоките на производителя и в случай на намерен клиент препраща заявката към производителя, който на практика реализира самата продажба за негова сметка и от негово име. В края на всеки месец търговеца фактурира предварително договорена комисионна на производителя на база оборота, който е реализирал за него от привлечените клиенти и реализирани сделки или комисионата формирана от надценката, която търговецът сам е определил в своя магазин.
В този случай търговеца реално не извършва чисто търговска дейност, а услуга по посредничество. Съгласно чл. 21 ал.2 от ЗДДС място на изпълнение на доставката на услуга, когато получател е данъчно задължено лице е мястото, където е установен самият получател. Ако получателят е извън страната, тогава сделката е необлагаема съгласно ЗДДС и във фактурата за комисионата не се начислява ДДС. Важно е да се проверява статута на производителя особено, когато става въпрос за страни от ЕС. За производители от ЕС е достатъчно да проверим за валиден VAT номер, което е гаранция за третирането им като данъчно задължени лица. В някои случаи се използват специален тип компании регистрирани в Обединеното кралство като LP, SLP и др. Дружества, които нямат VAT номера с тях трябва да се внимава.
Вариант Втори
Вариант Втори е този, при който търговецът купува стоката от производителя и я продава на клиента, като транспорта се извършва директно от страната, в която е базиран производителя към клиента като стоката никога не влиза на територията на страната. За целите на българското данъчно облагане съгласано чл. 17 ал.2 от ЗДДС мястото на изпълнение на доставка на стока, която се превозва е мястото, откъдето фактически започва транспорта при продажбата към клиента, т.е. това е отново извън територията на страната. Във фактурата за продажба отново не се начислява ДДС, тъй като попада в обхвата на необлагаемите доставки.
В случая има някои специфични моменти относно статута на производителя и клиента. Например, ако и двете са дружества с валидни VAT номера може да е налице хипотезата за посредник в тристранна операция за търговеца. В повечето случаи обаче крайните клиенти са физически лица, но винаги има и изключения. Важно е в зависимост от конкретният случай да се проверява дали няма търговеца да формира място на стопанска дейност в съответната страна на територията, на която е мястото на изпълнение на доставката. Ако е така той ще трупа там облагаем оборот за евентуална регистрация по ДДС.
Тъй като има много на брой възможни варианти и не могат да се обхванат всички в един пример, нашият съвет към бъдещите търговци е винаги да проучват добре ситуацията и да използват професионални консултантски услуги преди и по време на извършване на дейността си. Това е сфера, която все повече попада в полезрението на данъчните власти. Важно е да се знае, че когато крайните клиенти са физически лица отпада задължението за издаване на фактура. Продажбите се отразяват и декларират в месечни отчети за продажби, които влизат в дневниците за продажби и месечните ДДС декларации. Има също така и други специфични особености, за които трябва да внимава преди стартиране на тази дейност, тъй като неглижирането им може да доведе до сериозни санкции на един последващ етап при една проверка от данъчните власти.
Дефиниция на дропшипинг от данъчна гледна точка
От гледна точка на ДДС, дропшипингът представлява „верижна сделка“, където са замесени поне три лица (един доставчик, един дропшипинг търговец и един краен клиент), а доставката се извършва от доставчика до крайния клиент. Алтернативата на верижните сделки е традиционната търговия, където търговецът купува продукти предварително и ги продава директно на клиента. И в двата случая сделките се облагат с ДДС.
ДДС задължения при дропшипинг
ДДС се дължи винаги, когато една фирма генерира продажби. Размерът и необходимостта от плащане на ДДС зависят от няколко фактора: вид на продуктите, клиенти, местоположение на клиентите и годишен оборот на фирмата. Когато се извършва дропшипинг, важни са локацията на клиента и доставчика. Възможни са следните сцерании:
Сценарий 1: ДДС при дропшипинг в една държава
ДДС задълженията са най-лесни, когато всички страни по сделката са в една държава, но това рядко се случва, поне в България. За нашата държава, това би било фирма, която прави дропшипинг от доставчик в България, на свои крайни клиенти в България. В този случай, всички фактури съдържат българско ДДС, което може да се приспадне като данъчен кредит.
Сценарий 2: ДДС при дропшипинг с доставка от България към друга страна в ЕС
Когато дропшипър от България има източник на стоките си друга българска фирма, и продава на клиент във Германия, продуктите преминават национални граници и сделката е освободена от ДДС като вътрешнообщностна доставка. Въпреки това, дропшипърът трябва да се регистрира за ДДС във Германия и да начисли немския ДДС на клиента.
В този случай ще ви трябва ДДС регистрация в Германия и месечно подаване на ДДС декларации там.
Сценарий 3: ДДС при дропшипинг с доставка от друга държава в ЕС
Когато дропшипър от България купува от Чехия и продава в Германия, сделката се обработва по метода на обратното начисляване и ДДС се прилага в страната на крайния клиент.
В този случай отново е необходима ДДС регистрация в Германия и месечно подаване на ДДС декларации там.
Сценарий 4: ДДС при дропшипинг с доставка от трета страна
При дропшипинг от доставчик извън ЕС до клиент в ЕС, отговорността за ДДС и митническите задължения зависи от това кой е посочен като вносител. В повечето случаи това е крайният клиент, който трябва да плати таксите при получаване на стоките. Ако дропшипърът се регистрира по IOSS (Import-One-Stop-Shop), той може да бъде посочен като вносител и да поеме отговорност за ДДС-то, за да не утежнява своите клиенти с допълнителни формалности.
В този случай ще ви трябва IOSS регистрация месечно подаване на справки-деклрации по IOSS
ДДС при внос и дропшипинг с IOSS
Дропшипинг бизнес моделът често включва чуждестранни доставчици (например китайски търговци), което налага плащане на вносен ДДС при внос на продукти в Европа. Системата IOSS (Import-One-Stop-Shop) може да улесни отчетността на вносния ДДС. На българските дропшипъри внасящи стоки от трети страни извън ЕС, се препоръчва регистрация по IOSS, която им позволява да облекчат вноса на пратките за своите клиенти, като предотвратят задържане на пратките на митница за плащане на ДДС. При регистрация по IOSS, ДДС се събира от дропшипъра при покупката, той е посочен като вносител на пратката, и веднъж месечно се подава ДДС-то за всички пратки.
Дропшипингът е модерен бизнес модел, който не изисква големи инвестиции и затова е достъпен до широк кръг предприемачи. Възприемането на този модел изисква много добро познаване на законодателствата на страните, в които се упражнява. Счетоводството за он лайн магазини е по-сложна материя и консултациите с професионална счетоводна кантора може да спести голяма част от бъдещи проблеми с данъчните власти.